7 maanden later...........

1 april 2023 - Barril de Alva, Portugal

Hey lieve volgers,

7 maanden dat is eigenlijk nog helemaal niet zo lang, en toch voelt het alsof we hier al veel langer zijn. Vandaag precies 7 maanden geleden kregen we de sleutel van ons huis en stond de verhuiswagen op de stoep. Een mooi moment om weer eens een update te schrijven over ons leven hier. Ik heb in mijn hoofd al veel meer blogs geschreven maar het komt er niet zo van om er de tijd voor te nemen om het daadwerkelijk uit te typen.

Het gaat erg goed met ons! We hebben al veel leuke mensen ontmoet. Er zijn hier heel veel Nederlanders (dat blijkt toch het beste te klikken). Veel families met kinderen in dezelfde leeftijd. Maar ook mensen alleen of met z'n tweeën. Er zijn maandelijks markten waar iedereen elkaar tegen komt maar er wordt ook veel georganiseerd waardoor mensen ontmoeten hier heel makkelijk gaat.

A casa

Ons huis is zo goed als af. De kamers zijn allemaal ingericht en geverfd. Ook de keuken is als laatste gepimpt naar een moderner tijdperk. Alle oude meubels hebben plaatsgemaakt voor onze eigen meubels en voor de slaapkamers zijn we bij Ikea geweest. Nu alleen nog de bruine deuren een lichter kleurtje geven en nieuwe gordijnen en dan is het helemaal prima! Peter heeft zijn werkplek verhuisd naar een van de huisjes die op ons land staan. Het is echt super knus geworden! Hij kan nu in alle rust werken. En zo heb ik ook mijn eigen werkplek boven. We zijn nu nog bezig om de sportkamer toch om te toveren tot een logeerkamer, dus welkom voor wie wel zin heeft in de Portugese zon!

O Jardim

Onze tuin heeft wel de meeste tijd in beslag genomen. Daar hebben we gelukkig hulp voor gehad anders was het nu nog een grote rimboe. Er zijn veel Portugezen die als landcleaner werken hier. Dat doen ze zwart, waardoor ze er een goed salaris door hebben. 2 jongens van eind 20 hebben dus super hard gewerkt en veel zwaar werk verricht! Alle mimosa (een soort boom die nogal snel groeit en je hele land overwoekerd en erg brandgevaarlijk is) hebben ze gekapt, we hebben nu brandhout voor de komende 5 jaar ofzo. En ze hebben een hek om ons land gemaakt voor de honden. Alle tuinafval wordt hier verbrand. Dit mag uiteraard alleen in een bepaalde periode van het jaar. Dit vindt Peter erg leuk om te doen! Door het opruimen van de mimosa en bramenstruiken is er veel ruimte ontstaan. Zo konden we de kippen kwijt op 1 van de terrassen, de moestuin heeft een plekje en hebben we veel fruitbomen erbij gepland. Op het terras onderaan de trap is nu alles vlak gemaakt met een graafmachine zodat we daar het zwembad en een voetbalveld kunnen maken. We maken daar een heerlijke chill plek waar we lekker kunnen genieten. Dat gaat nog lukken voor de zomer. Boven bij de voordeur/keuken komt nog een terras, maar misschien dat dat september wordt dat we dat af krijgen. Er zitten nog steeds maar 7 dagen in een week en de weken vliegen echt voorbij. We hebben een quad gekocht die ons ook op het land kan helpen. Door de vele terrassen is het veel sjouwen van de ene naar de andere plek, maar daar hebben we nu dus een quad met aanhanger voor. Maar ook lekker crossen op dat ding is natuurlijk super tof!

A escola

Het is een hele omschakeling geweest voor de kinderen! En voor ons ook trouwens. Alles gaat net anders. Maar niemand vertelt je hoe. Daar kom je gewoon gaandeweg achter. bv. de docenten hebben dit jaar vaak gestaakt, dat wordt dan wel van tevoren aangekondigd maar om te weten of er daadwerkelijk geen school is moet je toch naar school komen. Soms zijner dan toch gewoon een paar lessen. Soms doen we dan gewoon of we het niet snappen, zo hebben we bijvoorbeeld een keer een dag geskied (in het weekend is het namelijk erg druk op de piste) terwijl er gestaakt werd (dachten we maar bleek dus niet zo te zijn).

Een ander voorbeeld is dat als er een buitenschoolse activiteit is tijdens schooltijd kun je als ouder daar wel of geen toestemming voor geven, overal moet je handtekening op.

En o ja, als je langer dan 3 dagen ziek bent moet je een verklaring van de dokter hebben om op school te laten zien zodat ze je afwezigheid kunnen goed keuren, euhm, dat is echt gek!

Verder zijn de mentoren van van Tristan en Noa erg behulpzaam en trots op onze kids hoe ze het doen. Tristan kan al een aardig woordje Portugees. Ik stond echt met mijn oren te flapperen toen hij het gesprek dat we hadden met zijn mentor zo kon volgen. Ik deed namelijk ook echt super mijn best en hoorde alles maar ik kon het toch niet verstaan. Het is wonderlijk hoe dat gaat, en super knap van ze! Ook Noa kan denk ik meer volgen dan ze zegt, zij verzet zich er nog tegen. Ze krijgt de tijd, het komt vanzelf..

A lingua Portuguesa

Waar de kinderen er ongeveer 35 uur per week mee in aanraking komen is het voor mij misschien 2 uurtjes per week. En dan moet ik thuis zelf oefenen door het huiswerk te doen. Ik ken al best wel veel worden vind ik zelf maar toch is het lastig om de zinnen helemaal te volgen. Ze praten ook super snel, waardoor ik nog bij de eerste 2 woorden ben om deze om te zetten in Nederlandse woorden en dan heb ik dus de rest van de zin gemist en ben ik de draad weer kwijt. Of ik hoor alleen de woorden die ik al echt goed ken en dan kan ik er vaak net niks van maken. Laat staan dat ik zelf zinnen moet gaan maken! Nou dan moeten de mensen wel echt veel geduld hebben. Ik vind het dus al heel knap van mijzelf dat ik het goed vol blijf houden en elke keer op alle plekken waar ik kom vraag hoe ik bepaalde dingen in het Portugees kan zeggen. Of ik stel op de markt toch een vraag in het Portugees, waarschijnlijk in heel krom Portugees maar ze begrijpen het wel. Wat ik dan altijd even vergeet is dat er dan natuurlijk een hele uitleg in het Portugees komt waar ik dan maar weer de helft van begrijp........ En dan nog maar niet te spreken over mijn uitspraak! Tristan en ik hebben er altijd veel lol om als ik hardop iets lees uit mijn lesboek (hij weet namelijk wel hoe het moet klinken want hij hoort het veel meer). Ik ben dus maar begonnen met het luisteren van Portugese podcasts.

wist je datjes

Camille aan vliegenfobie heeft (ik wordt echt helemaal krankjorum van die rondvliegende beesten, dus vang ik ze maar dat wordt in de zomer dan wel een dagtaak hahahaha. Dus deuren lekker dichthouden)

We nu 19 kippen hebben die maar 3 eieren per dag leggen (is overigens wel genoeg maar toch)

Noa vandaag voor het eerst niet naar huis wilde toen ze uit was op school!

Tristan deze week zijn eerste vis heeft gevangen samen met een vriend.

Tristan een eigen vijver heeft gegraven in de tuin

Noa een Axolotl heeft gekregen van Tristan en Noah

Peter het leuk vindt om vuurtjes te maken

Noa en Camille elke dag minimaal een half uur wandelen samen om in conditie te blijven

Tristan nu in Coja voetbalt ipv in Arganil

Camille in 6 minuten naar school kan racen en we daardoor nog nooit echt te laat zijn geweest op school

We in de buurt 2 x wilde zwijnen gespot hebben

We voor het eerst Carnaval op z'n Portugees hebben gevierd!

Hier in Vinho wel bijna de helft uit buitenlanders bestaat, waaronder veel Nederlanders

Bijna geen enkele dag loopt zoals je 's ochtend had gedacht

Alle insecten wennen (behalve vliegen)

Dit was het weer even voor nu.

Dat de lente bij jullie ook snel mag beginnen!

Dikke knuffels van ons allemaal

1. Ellen:
    1 april 2023
    Super leuk om te lezen. Wat een avontuur! We missen jullie hier. Goed te lezen dat het allemaal op zijn plek aan het vallen is. Enige vraag die ik nog had… hoe is het met Baily :-)
  2. Suus:
    1 april 2023
    Hallöchen, wat leest het weet heerlijk weg....
    Dankjewel Camille voor het delen.
    Ik contact je binnenkort weer eens, gewoon efkes bellen/ kletsen.
    Liefs Suus en familie
  3. Sanela:
    1 april 2023
    Wat leuk te lezen dat jullie avontuur goed bevalt! Veel gedaan zeg. Ook fijn dat Tristan en Noa steeds beter hun plekje vinden.
    Hier nog geen lente hoor, nog heel donker…
    Groetjes
  4. Jeroen:
    1 april 2023
    Super leuk allemaal lieverds!!! Wil gauw een keertje langskomen
  5. Julia:
    1 april 2023
    Aaah zo leuk om te lezen!! Groetjes van Maarten, Julia, Lucas en Daniël!
  6. Ine en ad:
    Ik bel komende week.😀😍🙄
  7. Michelle Wong:
    2 april 2023
    Wat leuk om weer jullie avonturen te lezen!
    Stiekem wel jaloers hoor 😘
  8. Moeder van Camille:
    3 april 2023
    Mooi geschreven weer Camille.
    Maar wij wonen zowat om de hoek en beleven ook ons eigen avontuur in Portugal.
    Super mooi land met super mooie mensen.